Menyusuri Kehidupan Mencari Sebutir Permata Iman

KUATKAN KEBERGANTUNGAN PADA ALLAH. BERSABAR DAN REDHALAH DI ATAS SEGALANYA YANG TERJADI. PERCAYA DAN YAKIN BAHAWA SEMUANYA TERSIRAT SEJUTA MAKNA DAN HIKMAH. لا تحزن إن اللة معنا


Sambungan kisah terdahulu:

Dalam hening kutatap wajahmu, kukirim sebait doa di tengah kesunyian. Suamiku, sungguh kasih sayang Allah yang tak terhingga ketika mempertemukanmu kepadaku sebagai suami yang begitu baik buatku. Ketika itu aku tercari-cari dalam mencari kebenaran. Tanganku tergapai-gapai mencari tempat bergantung. Ketika itulah atas takdir Allah kau hadir dalam hidupku menyambutku, membimbingku dari kehidupan yang jahil kepada Islam yang gemilang. Kau bawa kehidupanku penuh makna di bawah bimbingan rabbani. Kau membetulkan cara berfikir dan cara bertindakku. Lalu kau mengarahkan aku agar dapat berjalan sendiri. Hidup bersamamu bukannya dipenuhi dengan harta kemewahan. Aku sering ditinggalkan tatkala kau pergi melaksanakan tugasan. Namun itulah cara terbaik buatku. Hanya kepada Allah tempatku bergantung dan berharap. Dan kini kau akan meninggalkanku untuk cita-cita tertinggimu. Firasatku mengatakan kau tidak akan kembali lagi.

Sesaat itu, aku teringat pada anak kita. Ah, anak kita. Aku belum sempat lagi menceritakan kepadamu. Semoga ia mewarisi sifat baikmu. Apa yang harus kulakukan kini? Dalam doa yang kudus kumohon pertolongan dari-Nya. Kuhapus air mata yang menitis agar tak sempat terlihat olehmu.

Namun, ikatan hati antara kita begitu kuat, mengatasi ruang dan waktu, mengatasi mimpi indah yang memberitahu suara hati dari lubuk jantung yang paling dalam. Tiba-tiba sahaja kau terjaga dari tidurmu. ” Apakah yang ingin sayang katakan? ” suaramu lirih seperti desir angin di tengah malam. Perlukah untuk kukatakan kepadamu tentang si kecil yang mulai berada dalam rahimku? Wahai suamiku, bukan aku tidak yakin pada kekuatanmu apabila mendengar berita ini kerana aku percaya bahawa kau seorang yang istiqamah. Hanya kerana aku ingin menutup serapat mungkin pintu fitnah yang dapat kutimbulkan terhadapmu dariku dan anak kita.

Tetapi dapatkah kusembunyikan hal ini darimu? Adakah terjaganya kau merupakan isyarat dari Allah? Dan bukankah ini merupakan satu bentuk ujian dari-Nya? Aku mendekati dirimu. ” Abang.” Aku memanggil ” Janganlah apa yang akan saya sampaikan ini menjadikan penghalang dari langkah yang telah abang putuskan. ”Kau tersenyum tanpa sedikit pun mengalih perhatianmu akan kata-kataku. ” Insya Allah sepeninggalan abang nanti saya tidak akan merasa sendirian. Kerana Allah sentiasa disisi dan akan lahirnya mujahid kecil yang akan saya jaga sebaik-baiknya” kataku. Suasana menjadi sepi sesaat. Sejenak aku melihat kau terpegun. Aku mengerti perasaanmu. Bukankah sudah lama kau menantikan hadirnya buah cinta kita ?” Abang,” sambungku ,” bukannya saya sangsi akan keteguhan hati abang, tapi kerana saya tidak ingin isteri dan anakmu ini menjadi fitnah bagi melaksanakan tekad suci kita. Abang tidak boleh berundur. Usah berasa risau kerana masih ada saya yang akan membesarkan anak kita dan ada Allah yang akan melindungi kami selalu..” Aku berusaha untuk tetap kuat.

Kusingkirkan jauh-jauh perasaan hiba dan kesedihanku yang aku tahu menjadi titik kelemahanku. Kau merenung aku dengan penuh kasih sayang. ” Sayang,” ujarmu, ” Kau adalah sebaik-baik nikmat yang Allah anugerahkan padaku.” Ah, suaramu itu begitu sejuk seperti terpercik air syurga. Ada rasa bahagia di hati. Ada rasa syahdu menyelinap di jiwa. Malam masih belum lewat ketika kita berdua sama-sama bersujud mengadapkan wajah dan hati kita kepada Allah. Sinar nur Ilahi terasa menaungi kita berdua. Suamiku, tidak lama setelah itu kau benar-benar berangkat menuju bumi jihad. Ambon hingga kini masih menangis. Bumi Aceh sudah lama merintih. Masih belum sembuh luka di Palestin, Bosnia, Kosovo, Moro, Azerbaijan, Chechnya dan belahan bumi lainnya yang menjerit ditikam pisau kezaliman. Berangkatlah, wahai kekasihku. Jangan kau biarkan musuh Allah itu meragut nyawa orang-orang yang lemah dan anak-anak yang tak berdosa. Apabila teringat pada anak kita, ingatlah bahawa di sana lebih banyak lagi anak-anak yang terpaksa lahir sebelum waktunya. Dahsyatnya perang membuatkan mereka harus cepat untuk dilahirkan.

Sementara itu usia anak kita semakin bertambah. Membara semangat yang kental ke seluruh tubuhku. Ia mulai terasa bergerak dan berpadu dengan gagahnya seperti kau dengan gagahnya memerangi musuh di medan-medan pertempuran. Allahu Akbar! Suamiku, rinduku padamu bukanlah keinginan untuk bermesra dan memadu kasih, tapi aku rindukan suasana beribadah bersamamu. Ingin solat di belakangmu, ingin mencium tanganmu , meminta maaf dan bergurau denganmu kerana setiap kata yang terucap dari bibirmu adalah tarbiyah bagiku dan memberiku kekuatan ketika aku ditinggalkan.

Bila rindu datang mengusik, kubuka kembali buku-bukumu. Terhibur hati ini. Kurasakan seolah-olah kau hadir di sisiku. Namun terkadang bisikan yang tak kuingini datang juga. Betapa pintarnya syaitan mencari jalan untuk melemahkanku. Teringat aku akan kata-katamu bahawa cinta Allah mengatasi segalanya. Lantas aku bermunajat kepada Allah agar diberi kekuatan dan ketabahan dan semoga Ia mengampuniku. Abang, kini genap tujuh bulan usia anak kita dalam rahimku ketika suatu malam aku bermimpi berjumpa denganmu. Kau nampak sangat bercahaya. Kulihat bulan menyinari di atasmu, kupandang antara kau dan bulan namun kau nampak lebih indah bahkan bintang-bintang pun tak dapat menandingi wajahmu.

Aku terjaga. Hilang segala sedih dari hatiku. Sejuk perasaanku. Aku pun bersujud memohon rahmat Allah atasmu. Sahabat-sahabatku yang berta'lim di jalan Allah di rumah kita saling bertanya satu sama lain. Tiada seorang pun di antara kami yang memakai perfume! Kini, baru aku mengerti apabila seorang sahabatmu dan ayahnya datang mengucapkan takziah. Ya, kau sudah berada di tempat yang jauh. Tidak, kekasihku. Aku tidak akan mudah patah semangat dengan kepergianmu. Aku tahu engkau telah menepati janji. Kau tidak mati! Kau tetap hidup!!!!!

” Dan janganlah kamu mengatakan kepada orang-orang yang gugur di jalan Allah, mati ; bahkan mereka itu hidup, tetapi kamu tidak menyedarinya.”

" Di antara orang-orang mu'min itu ada para lelaki yang menepati apa yang mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur ada pula yang menanti-nanti (giliran) dan mereka sedikitpun tidak mengubah janjinya.”

Selamat jalan, Abang. Nantikan aku di sana. Kepergianmu adalah satu kepastian. Kini, ujian dan derita yang mesti kuhadapi tidak lagi kurasakan sebagai luka namun bagai angin sejuk yang menyegarkan semangat juangku. Hari-hari berlalu dengan semangat yang tak pernah padam. Saat kelahiran anak kita kian dekat. Rasa kesakitan yang hebat mulai dirasai dalam perutku. Aku tidak mampu lagi berjalan. Hari itu kubaca surah Yusuf, surah Maryam, surah Luqman dan surah Muhammad berulang-ulang kali. Kuhadiahkan buat anak kita yang bakal lahir. Tidak menjadi soal sama ada lelaki atau perempuan. Yang penting ia berakhlak mulia dan menjadi anak yang soleh yang bakal menyambung tugas para nabi, menyebarkan syi'ar Islam di muka bumi ini.

Ya Allah, tabahkan hatiku. Semoga dosaku akan turut terhapus dengan lahirnya anak dalam kandunganku ini. Ketika saatnya tiba, sahabat-sahabat kita yang baik membawaku ke hospital. Jeritan bayi yang lahir memecah kesunyian. Pekik tangisnya menghapus segala rasa sakitku. Alhamdulillah dia selamat. Dia tampan dan gagah sepertimu. Dia lelaki sepertimu. Saat aku menatap anak kita, hatiku tiba-tiba sayu. Mampukah aku menjadi ibu yang baik? Akupun berbisik padanya ,” Wahai anakku, janganlah kau ikuti sifat ibumu yang buruk. Milikilah sifat yang terpuji. Kau adalah harta yang paling berharga.” Kucium ia penuh kasih disaat tangis pertamanya memecah bumi. Ku namai anak kita dengan nama yang pernah kau sebut dulu. Semoga Allah mengabulkan doa dalam nama yang indah itu. Suamiku, satu langkah telah kutempuh. Beribu-ribu langkah lagi terbentang di hadapanku. Badai gelombang yang getir harus kuhadapi. Onak dan duri yang yang mendatang di sepanjang perjalanan harus ditempuhi. Angin puting beliung pun harus diharungi. Memang payah. Apatah lagi aku harus melangkah tanpamu. Namun aku yakin Allah sentiasa melindungiku.

Aku tahu cinta dan nafas perjuanganmu sentiasa mengisi hatiku. Ada rasa bangga mengenang kan dirimu. Dengan 'izzah inilah kan kubesarkan buah hati kita. Kekasihku, satu lagi janji harus kupenuhi. Aku ingin menghantarkan anak kita agar dapat menyusulmu. Kuingin ia sampai ke gerbang kecintaan-Nya. Aku akan tetap melangkah. Selangkah demi selangkah aku menapak. Satu langkah lagi. Ya satu langkah lagi!

0 comments:

Post a Comment