Menyusuri Kehidupan Mencari Sebutir Permata Iman

KUATKAN KEBERGANTUNGAN PADA ALLAH. BERSABAR DAN REDHALAH DI ATAS SEGALANYA YANG TERJADI. PERCAYA DAN YAKIN BAHAWA SEMUANYA TERSIRAT SEJUTA MAKNA DAN HIKMAH. لا تحزن إن اللة معنا


Apabila gejala sosial semakin meningkat, kes penzinaan semakin bertambah, maka makin bercambahlah pembuangan anak yang tidak bersalah di merata tempat. Nilai moral menjadi rendah dan runtuh. Budaya Barat diagungkan tetapi nilai ketimuran tidak dihiraukan. Akhlak dan peribadi seorang Muslim tidak diamalkan. Kehidupan seseorang makin jauh dari landasan hidup Islam.

Apabila kes keruntuhan akhlak semakin meningkat, jalan penyelesaiannya adalah kembali kepada fitrah Islam. Islam adalah agama yang syumul. Agama yang mudah dan adil untuk Umat Islam. Islam meletakkan cara hidup yang penuh dengan aturan yang tersusun. Semuanya mempunyai hikmah dan kebaikan untuk Umat Islam.


Fitrah semulajadi seorang manusia adalah cinta. Setiap manusia dikurniakan perasaan cinta. Islam tidak melarang cinta sesama manusia tetapi manusia yang menyalahgunakannya. Cinta yang dibenarkan dalam Islam adalah cinta selepas pernikahan. Tiada istilah cinta sebelum pernikahan dalam Islam. Istilah cinta sebelum pernikahan atau 'couple' seolah-olah menjadi satu kemestian bagi muda-mudi sekarang. Adalah suatu yang janggal sekiranya seseorang itu tidak mempunyai pasangan untuk berpeleseran. Hal ini bertentangan dengan ajaran Islam yang melarang umatnya mendekatkan diri dengan penzinaan. Sepertimana dalam Surah al-Isra' yang bermaksud:

Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk.
(Surah al-Isra' 17 : 32)

Zina mempunyai berbagai jenis dan perin
gkatnya; iaitu persetubuhan haram antara lelaki dan perempuan yang tidak sah, zina tangan iaitu berpegang-pegangan, zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi, malah melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang dinyatakan oleh Rasulullah :

Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya adalah berjalan menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman.
(Hadis Riwayat Muslim dan Abu Daud)

Jalan dan lorong menuju penzinaan ada banyak caranya. Jangan biarkan kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lor
ong yang boleh membawa kepada penzinaan. Jangan menjadi ibu atau bapa kepada anak zina. Kasihanilah pada pewaris generasi kita. Mereka tidak mahu dilahirkan sebagai anak zina apatah lagi menanggung malu atas keaiban ibu bapa mereka. Oleh itu, jangan hampiri zina.

Masih belum terlewat bagi yang pernah melakukannya. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat keredhaanNya.

Pembacaan buku 'Pemilik Cintaku Se
telah Allah dan Rasul' karya Fatimah Syarha Mohd Nordin memberi banyak pengajaran dan nasihat kepada saya. Sebuah bingkisan yang ingin dikongsikan penulis buat :
  1. Adik-adik remaja yang baru ingin mengenali cinta
  2. Bakal-bakal pengantin baru
  3. Pengantin baru
  4. Para Suami
  5. Para Isteri
  6. Ibubapa
Karya yang dihasilkan menceritakan betapa indahnya cinta selepas pernikahan. Gaya bahasa dan jalan penceritaannya cukup menarik dan nasihat yang diberikan cukup berhikmah. Bacalah buku ini, di dalamnya terdapat pelbagai nasihat dan pengajaran.


Cinta selepas pernikahan berlaku setelah lafaz akad nikah. Cinta ini adalah cinta yang dibenarkan dalam Islam. Betapa Islam tidak melarang Umatnya bercinta, tetapi mengikut landasan yang dibenarkan. Indahnya cinta selepas pernikahan kerana banyak perkara yang ingin dikongsi dan diceritakan bersama pasangan. Berbeza pula dengan cinta sebelum pernikahan, tentulah banyak perkara dan aktiviti yang dilakukan bersama. Selepas pernikahan, perasaan jemu dan hambar mula muncul. Tiada apa yang ingin dicerita dan dikongsi bersama kerana semuanya telah diceritakan sebelum pernikahan. Bukankah ianya menimbulkan kebosanan? Tatkala itu juga, hubungan antara pasangan mula menjadi tegang. Sehingga kemuncaknya, perceraian adalah jalan penyelesaian. Apabila diteliti punca dan sebabnya, jalan yang dipilih menuju perkahwinan adalah salah. Kehidupan menjadi tidak berkat dan tidak diredhai Allah. Maka, betapa pentingnya memilih jalan yang betul demi kelangsungan hidup yang seterusnya. Semoga pewaris generasi yang dilahirkan pula adalah anak-anak yang baik dan soleh. Sepertimana dalam Surah An Nur:

Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik pula.
(Surah An Nur 24 : 26)


Islam meletakkan garis panduan yang tersusun dan berhikmah. Semuanya memberi kebaikan kepada Umat Islam. Oleh itu, janganlah kita terlibat dengan cinta sebelum pernikahan kerana implikasi dan kesannya cukup banyak. Cinta seperti ini mengundang diri ke arah penzinaan. Pilihlah cinta selepas pernikahan kerana ianya cukup indah dan berhikmah. Cinta ini selalunya bahagia dan kekal hingga ke akhir hayat.


'Jika remaja dapat melalui zaman remajanya yang sukar ini dengan jayanya, tidak ada lagi zaman yang lebih sukar daripada itu'.

Sumber rujukan:
  1. Jangan Hampiri Zina
  2. Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul

0 comments:

Post a Comment