Menyusuri Kehidupan Mencari Sebutir Permata Iman

KUATKAN KEBERGANTUNGAN PADA ALLAH. BERSABAR DAN REDHALAH DI ATAS SEGALANYA YANG TERJADI. PERCAYA DAN YAKIN BAHAWA SEMUANYA TERSIRAT SEJUTA MAKNA DAN HIKMAH. لا تحزن إن اللة معنا


Salam Ramadhan untuk semua pengunjung. Tingkatkan amalan. Penuhi ia dengan perkara yang bermanfaat. Moga Ramadhan pada kali ini membawa seribu pengertian. Moga kita dipanjangkan umur untuk mengecapi nikmat Ramadhan lagi.

Tahap Puasa

Tahap Puasa terbahagi kepada Puasa Umum, Puasa Khusus, dan Puasa Khususul Khusus. Puasa Umum bermaksud puasa yang hanya sekadar menahan diri dari makan dan minum. Puasa Khusus pula bermaksud menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan. Manakala Puasa Khususul Khusus adalah tahap puasa yang paling tinggi. Menurut al-Ghazali, puasa tahap ini dicapai melalui:
  1. Menundukkan pandangan mata
  2. Memelihara lidah dari mengumpat
  3. Memelihara telinga dari mendengar perkara maksiat
  4. Memelihara anggota tubuh badan dari melakukan maksiat
  5. Tidak berlebihan ketika berbuka
  6. Timbul dalam hati rasa takut dan mengharap hanya kepada Allah SWT
Moga-moga, puasa kita tergolong dalam tahap puasa khususul khusus. Insya Allah. Amin. Selain itu, perbanyakkan doa kepada Allah kerana doa pada waktu ini amat mustajab, membaca al-Quran, Solat sunat, dan beriktikaf di masjid. Amalan-amalan ini sangat digalakkan di bulan yang mulia ini. Maka, rebutlah setiap peluang yang diberikan. Moga-moga kita tergolong sebagai hamba yang bertakwa. Insya Allah.





Kini, Ramadhan memasuki fasa 10 malam terakhir. Berikan tumpuan pada 10 malam terakhir ini supaya dapat mengejar dan mengecapi kelebihan Malam Lailatul Qadar serta memperbanyakkan amalan-amalan yang digalakkan. Ya Allah, masukkanlah aku ke dalam golongan orang yang bertakwa. Ampunilah segala dosaku. Tetapkan hatiku untuk berjuang menegakkan agama-Mu di muka bumi ini! Ya Allah, kuatkan hatiku untuk menghadapi godaan syaitan, cekalkan hatiku, jauhkanlah aku dari fitnah dunia, dan dari sangkaan buruk manusia. Ya Allah, kepada-Mu ku pohon petunjuk!

Salam Ramadhan Kareem..

0 comments:

Post a Comment