Menyusuri Kehidupan Mencari Sebutir Permata Iman

KUATKAN KEBERGANTUNGAN PADA ALLAH. BERSABAR DAN REDHALAH DI ATAS SEGALANYA YANG TERJADI. PERCAYA DAN YAKIN BAHAWA SEMUANYA TERSIRAT SEJUTA MAKNA DAN HIKMAH. لا تحزن إن اللة معنا


Salam Aidilfitri buat semua pengunjung. Alhamdulillah, kali ini saya berpeluang pulang ke kampung bersama dengan sahabat tercinta i
aitu Kak Aza dan Fatimah. Kami pulang dengan menaiki kereta dek kerana kehabisan tiket yang ingin dibeli dua minggu sebelum Ramadhan. Mujurlah Kak Aza mengajak kami pulang bersamanya. Dapatlah kami menumpangnya. Namun, apa yang saya ingin sampaikan disini ialah pengalaman saya dalam menyambut Aildilfitri pada kali ini.

Peristiwa Pertama


Petang Rabu kami bertolak ke rumah kakak Kak Aza di Raw
ang. Di sana, kami menumpang tidur semalam sebelum memulakan perjalanan pulang ke kampung pada keesokan harinya. Satu pengalaman yang menarik ialah saya berpeluang membantu kakaknya membuat kuih raya yang ditempah oleh pelanggan. Saya bersama Fatimah mencuba untuk membuatnya walaupun agak kekok pada mulanya dek kerana telah lama tidak membuat kuih. Namun, kami memperbaiki sedikit demi sedikit dan hasilnya kami berjaya menghasilkan kuih yang baik.

Peristiwa Kedua

Alhamdulillah, kali ini saya bersama keluarga tercinta berpeluang mendirikan Solat Sunat Aidilfitri di Surau Al-Huda yang terletak berdekatan dengan rumah kami. Terasa sedih dan sayu tatkala mengucapkan takb
ir kerana memikirkan Ramadhan yang berlalu. Hati saya bergetar pilu. Adakah aku masih berpeluang untuk menikmati Ramadhan pada masa akan datang? Adakah aku sudah mencapai tahap ketakwaan yang melayakkan ku untuk merayakan hari kemenangan ini? Ya Allah, aku memohon kepada-Mu agar memberikan ku peluang menikmati Ramadhan lagi. Ku memohon kepada-Mu agar ditetapkan hati dalam mengejar Syurga-Mu. Sesungguhnya, Engkau Maha Mengetahui segala sesuatu. Usai Solat Sunat Aidilfitri, dua khutbah dibacakan sebagai syarat sah dan syarat wajib solat. Namun, apa yang saya perhatikan ialah tatkala inilah semua orang mula bercakap tentang hal dunia. Membicarakan hidangan di rumah yang disediakan pada hari ini dan pelbagai lagi. Seolah-olah khutbah bukanlah syarat wajib tetapi hanya sekadar pengisian biasa. Ya Allah, tidak kah mereka tahu tentang hakikat sebenarnya? Hati saya terasa sakit dan pedih lantaran diri tidak mampu untuk menegur tetapi hanya sekadar menunjukkan riak muka yang tidak suka. Mereka yang berbual itu kebanyakannya terdiri dari orang tua. Ya Allah, betapa lemahnya diriku ini. Tidak mampu untuk menegur tetapi hanya mampu membenci dalam hati. Mungkin juga kerana penyampai khutbah kurang menarik dan berkesan dalam menyampaikan khutbahnya. Lantaran itu, maka ramailah yang berbual dari mendengar khutbah yang disampaikan.

Peristiwa Ketiga

Sekembalinya dari Solat Sunat Aidilfitri, rumah kami tidak putus-putus dikunjungi tetamu sehingga sampai waktu senja. Rasa letih dan penat tidak terkata kerana tidak cukup tangan untuk melayani tetamu. Namun, itulah hikmah disebaliknya. Moga-moga, tetamu yang datang dapat memberi rahmat dan mengampunkan dosa kami semua. Alhamdulillah. Mungkin juga kerana inilah kali pertama kami sekeluarga beraya di sini. Tidak seperti tahun-tahun sebelum ini, kami pulang beraya di kampung sebelah ibu yang terletak di Kampung Wakaf Mek Zainab, Kota Bharu, Kelantan.

Perisitiwa Keempat

Hari ini, kami menziarah kubur nenek yang dirindui dan me
ngunjungi rumah saudara-mara. Inilah peluang untuk kembali menjalin hubungan silaturrahim yang terputus. Saat inilah peluang untuk mengenali saudara yang mungkin selama ini tidak dikenali. Terasa indahnya ukhuwah dalam Islam. Bertemu dan berpisah kerana Allah. Moga-moga, kita berpeluang untuk bertemu lagi. Namun, satu perkara yang menarik perhatian saya ialah rancangan-rancangan televisyen yang dihidangkan kebanyakannya tidak berilmiah. Semuanya boleh dikatakan rancangan berbentuk hiburan. Lelaki dan perempuan bercampur tanpa batasan. Program yang diadakan pula hanya semata-mata ingin mengaut keuntungan dan meraih penonton yang ramai. Hasilnya, maka akan terbentuklah golongan yang tidak mengambil peluang ini untuk ziarah-menziarahi demi mengejar rancangan yang berbentuk hiburan seperti ini. Pengertian Hari Kebesaran bagi mereka bukanlah ingin memuji dan mengucapkan syukur pada Allah kerana menganugerahkan Hari Kebesaran ini tetapi menyambutnya dengan perkara yang melampaui batas. Inilah tanda-tanda dekatnya dengan Hari Kiamat. Ya Allah, sedarkanlah sekalian hamba-Mu ini, berikanlah mereka kesempatan untuk bertaubat.

Kesimpulan


Sebagai hamba Allah yang hina, kita sepatutnya m
engucapkan syukur dan memuji kebesaran-Nya kerana dengan rahmat-Nya kita berpeluang untuk meraikan hari kemenangan ini. Janganlah kita penuhi ia dengan perkara-perkara yang lari daripada syariat agar kita tidak termasuk dalam golongan yang rugi.

0 comments:

Post a Comment